Ogos 13, 2010

Ramadhan Bulan Transformasi

Posted in Cermin Diri pada 3:40 am oleh abulutfi

Salam Ramadhan!

Ramadhan datang lagi. Bersamanya seribu rahmat dan seribu harapan. Mengapa saya katakan Ramadhan adalah bulan yang membawa harapan? Kerana dalam bulan yang diberkati inilah Allah mengilhamkan manusia untuk berubah sikap. Daripada makan 6 kali sehari kepada hanya bersahur dan berbuka puasa. Daripada bebas bersama isteri atau suami kepada penjagaan adab antara keduanya. Daripada mengumpat dan mencela kepada diam.
Dalam bulan Ramadhan banyak perkara yang dibolehkan sebelumnya menjadi larangan. Ini adalah satu latihan kepada manusia untuk berubah sikap dalam tempoh sebulan. Bahkan sebenarnya latihan untuk berubah sikap dimulai dari bulan Rejab dan Syaaban secara beransur-ansur. Oleh itu, selayaknyalah Ramadhan diberi jolokan ‘madrasah tarbiyah’.
Salah satu sifat manusia yang benar-benar teruji semasa Ramadhan adalah kesabarannya. Sabda Nabi Muhammad s.a.w., “Puasa itu perisai, apabila ada salah seorang kamu di suatu hari sedang berpuasa, maka janganlah berkata-kata keji (kotor), jangan berlaku jahil dan jika ada seseorang memakinya atau mahu membunuhnya maka katakanlah sesungguhnya aku sedang berpuasa.”
Berpuasa di bulan Ramadhan juga dapat membersih jiwa manusia. Dalam bulan ini umat Islam digalakkan memperbanyakkan ibadat dan amnalan sunat. Segalanya digandakan pahala sehinggan kemuncaknya pada malam Lailatulqadar dimana pada malam itu lebih baik daripada 1000 bulan. Doa-doa dimakbulkan dan dosa-dosa dihapuskira.
Dipendekkan cerita, Islam memperuntukkan satu bulan khas untuk umatnya merubah sikap dengan menyediakan suasana yang begitu kondusif, bahkan disediakan ganjaran di akhirat kelak. Terpulang kepada kita untuk merebut peluang tersebut.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: