Oktober 4, 2009

Bukan Mudah Mengubah Sikap

Posted in Sumbangsaran pada 2:09 pm oleh abulutfi

Lucu betul apabila seorang guru bercakap tentang sikap seolah-olah mengubahnya semudah A-B-C. Saya berpengalaman berhadapan dengan dua orang guru yang juga merupakan pelajar sarjana di salah sebuah universiti tempatan semalam berhubung perkara ini.

Latarbelakangnya berkisar tentang insiden di mana seorang guru dan seorang siswi dari universiti di mana saya bekerja terlibat dalam satu kemalangan beberapa bulan lalu. Dipendekkan cerita, siswi tersebut masih belum membayar ganti rugi kepada guru berkenaan sebagaimana yang dijanji. Bahkan menurut guru berkenaan, beliau begitu sukar hendak berhubung dengan siswi itu.

Dalam pertemuan penulis bersama guru berkenaan (kita gelar sebagai cikgu L) dan rakannya (cikgu B), saya telah diasak bertalu-talu untuk mengambil tindakan terhadap siswi tersebut. Isu besar yang diutarakan untuk perhatian saya adalah sikap siswi tersebut terhadap cikgu L yang kononnya kurang sopan. Walaupun berkali-kali saya cuba menerangkan bidang kuasa dan prosedur kami di universiti, cikgu L dan cikgu B seolah telah ada ‘mind-setting’ sendiri dan tidak membuka mindanya kepada penjelasan saya.

Sebagai seorang pegawai, saya mengambil sikap profesional dan cuba memahami isi hati kedua-dua orang guru ini. Ketika itu saya benar-benar rasa seperti seorang kaunselor! Tahap kesabaran saya berada di puncak tatkala melayani kerenah dua orang guru senior ini. Apa tidaknya, habis semua pelajar universiti kami (19,000 orang!) dipukul ratanya sebagai tidak berkualiti. Perkara yang paling menyedihkan ialah mereka mendakwa kami tidak serius dalam mendidik sikap penuntut kami!

Cuba fikirkan… dalam tempoh antara satu ke empat tahun, dua orang guru ini menjangka kami boleh mengubah sikap 19,000 orang dari pelbagai latar belakang masyarakat. Mereka telah menempuh bermacam ragam pengaruh selama 18 tahun dan tersosialisasi dengan budaya remaja zaman ke-21 ini sebelum melangkah masuk ke universiti. Bukan sahaja sikap memerlukan masa dan kaedah paling halus untuk memperbaikinya (lebih tepat dalam konteks ini adalah istilah memperbaiki, bukan mengubah), malah peranan semua pihak dituntut.

Jika semua ini diambil kira, mana mungkin sikap dapat diperbaiki dengan satu hukuman dari pihak universiti? Malah, isu cikgu L dan siswi bukan termasuk dalam kesalahan yang boleh dihukum oleh pihak univerisiti (kami boleh sekadar menasihati). Maka, saya berfikir, dengan cara kedua-dua orang guru ini ‘menyerang’ saya dengan hujah-hujah picisan mereka, salah universitikah yang tidak memperbaiki SIKAP pelajar kami atau salah guru-guru di sekolahkah yang gagal ‘melentur rebung’?

rotan
Saya simpulkan pengalaman saya ini begini, jangan mudah menuding jari terhadap orang lain. Jika mahu mendidik seseorang, belajarlah cara mendidik yang betul. Bukan sekadar teori semata-mata. Didiklah diri bersabar sebelum aib sendiri terbuka. Tongkat yang bengkok tidak dapat menghasilkan baying-bayang yang lurus!

Tinggalkan Jawapan

