Ogos 21, 2009

Peluang Mengenal Diri Sempena Ramadhan

Posted in Cermin Diri pada 11:07 pm oleh abulutfi

Salam Ramadhan!

Alhamdulillah, Ramadhan yang penuh keberkatan kembali lagi dalam hidup kita. Pada bulan ini semua syaitan dibelenggu dan pintu rahmat dibuka seluas-luasnya. Pada bulan ini juga kita berpeluang mengenal diri kita, secara lebih khusus melalui tingkat nafsu kita.

Dalam keadaan biasa, kita sering menyalahkan syaitan apabila diri kita melakukan sesuatu kemaksiatan atau kemungkaran. Baik yang kecil atau yag besar. “Ya Allah, ampunkan diriku yang lemah ini kerana aku tidak mampu melawan pujukan syaitan…” adalah antara ayat-ayat yang sering kita gunakan untuk mengelak daripada dipertanggunjawabkan.

Nah, di bulan Ramadhan ini siapa lagi yang hendak dipersalahkan? Ketika para syaitan terkunci rapat, kita hanya berperang dengan nafsu dalam diri. Nafsu inilah yang menentukan kita mengarah kepada kebaikan atau kemungkran. Maka, pada tempoh sebulan inilah kita dapat menilai diri dan melihat di tingkat manakah nafsu kita berada.

Adakah nafsu kita di tingkat ‘nafsu ammarah’ iaitu nafsu yang sentiasa menyeru kepada kejahatan dan pengkhianatan terhadap pencipta; atau adakah nafsu kita di tingkat ‘nafsu lawwamah’ iaitu nafsu yang sentiasa ‘confuse’ dan bercelaru untuk memilih jalan taqwa atau kejahatan; atau adakah nafsu kita di tingkat ‘nafsu mutmainnah’ iaitu nafsu yang tenang dan diredhai Allah.
mujahadah.jpg
Manfaatkan peluang kita di dalam ‘universiti Ramadhan’ untuk kenalpasti tingkat nafsu kita, berusaha memperbaiki nafsu kita dan seterusnya bergraduasi dengan cemerlang (nafsu mutmainah).

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: