Julai 29, 2009

Di Sebalik H1N1

Posted in Cermin Diri pada 8:29 am oleh abulutfi

Wabak H1N1 yang melanda negara sekarang ini bukan sahaja suatu ujian kepada umat Malaysia, malah mempunyai hikmah-hikmah tersembunyi. Bagi penulis yang bekerja sebagai seorang pentadbir, kekalutan wabak ’maut’ yang melanda organisasi penulis membawa satu pengajaran. Yang jelasnya, watak manusia yang sebenar akan terbongkar dengan sendirinya apabila ia keluar dari ’comfort-zone’ dan memasuki ’panic-zone’.

Sebagai seorang pemimpin, kepimpinan beliau akan teruji dalam situasi genting dan memerlukan tidakan serta keputusan segera. Bagi sub-ordinat, kerjasama dan toleransi dalam menerima arahan dan tekanan turut teruji. Bahkan, watak-watak sebenar pemuka-pemuka dalam organisasi dapat disaksikan dengan telatah seperti menyalahkan orang lain, berlepas tangan dari tanggungjawab dan penggunaan kuasa yang melampaui batas turut dapat disaksikan.

hini

Dalam suasana panik jugalah watak-watak manusia yang tenang, setia, ikhlas, bertanggungjawab dan bijak membuat keputusan muncul secara senyap. Begitulah fitrah manusia, sejauh manapun ’topeng’ yang dipakai, akan terserlah jua intan dari pasir.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: