April 22, 2009

Mencari Identiti Diri melalui Interaksi

Posted in Cermin Diri pada 4:12 am oleh abulutfi

Naluri manusia yang mahukan jawapan-jawapan berkenaan personaliti dan identiti diri akhirnya menuntut supaya kita berfikir mengenai arah tuju hidup. Namun, tidak semua perkara dapat difahami tentang diri. Di sinilah indahnya kehidupan bermasyarakat. Ia membolehkan kita memahami diri melalui interaksi bersama orang lain di sekeliling kita.

Orang lain umpama cermin kepada diri kita. Mereka melihat apa yang kita tidak nampak. Orang lain nampak kelemahan yang kita tidak sedari. Berkongsi kekuatan dan kelemahan diri bersama rakan yangboleh dipercayai adalah suatu cara kita mengenali diri. Bahkan, saiyidina Umar Al-Khattab pernah berkata bahawa mereka yang dapat memperkatakan tentang kelemahan diri beliau adalah kawan beliau. Ini menunjukkan kesungguhan khalifah ke-2 Islam ini untuk memuhasabah diri.

doa-atas-bukit

Tidak salah untuk kita meminta teman-teman rapat kita mengkritik diri kita, tetapi berapa ramaikah yang sanggup mengkritik orang lain untuk memperbaiki dirinya?

5 Komen »

  1. fara_malaysia said,

    i agree..but..kbykn org nmpk buruk org ln je..bruk dr..xnmpk..nmpk pun wt2 xnmpk..

  2. ilhami abdul malik said,

    salam
    betul sahabat, kadang2 kritikan yang diberi adalah merujuk kepada emosi semata, dan tidak bernaskan akal..Bila sifat menguasi diri, hilangnya punca akal, maka marah itu menjadi marah nafsu dan boleh dikatakan kritikan yang diberi adalah kritikan dripda nafsu marah semata2..Jadi kritikan boleh diterima, tetapi melihat konteks yang disampaikan..

    Manusia mmg sukar menerima kritikan, itu mmg btul kerana sesetengah manusai mempunyai prinsip hidup. Tapi inilah penyakit hati manusia, yg x sedia menerima kritikan demi memperbaiki diri sendiri.

  3. Shahida said,

    Betul3.I agree what you write just now.Kalo Macam tu.Sok,ku nak pi jumpo kwn ku.Nak ku tanya pendapatnya ttg ku……

  4. serin said,

    kalau orang lain kritik kita jangan lah marah

  5. Richleeron said,

    kita sbgai insn yg sempura harus bersyukur bukannya ….merunggut..contohnya kita tak ada kasut baru..ingtla orng yg brkaki ayam…walaupun kita x ada kasut ..walaupun kita brkaki ayam kita brsyukur..sbb ada lgi orng yg cacat yg tak mempunyi kaki…kita harus bersyukur apa yg kita ada..


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: