November 7, 2008

Mengenal Diri

Posted in Sumbangsaran pada 3:48 am oleh abulutfi

Tidak boleh dinafikan lagi bahawa setiap orang mempunyai kelebihan dan kekurangan. Satu cara mengenali diri adalah dengan mendengar pendapat orang lain tentang diri kita. Kita boleh bertanya kepada rakan rapat kita. Kita juga boleh mengambil ujian-ujian tertentu yang dapat membantu mengenal pasti kekuatan atau bakat kita. Anda boleh rujuk kepada teori ‘Multiple Intelligence’ (MI) oleh Howard Gardner melalui enjin carian di internet. Saya cadangkan anda cuba ujian personaliti RHETI (www.enneagraminstitute.com/dis_sample_36.asp) dan ujian MI (literacyworks.org/mi/assessment/findyourstrengths.html).

rajah-enneargram2

Kehidupan adalah satu pengembaraan. Kita akan mengenali diri kita sepanjang perjalanan hidup ini. Ia adalah proses menuju kematangan. Bahkan ada sesetengah orang menemui diri mereka apabila telah masuk usia 30-an atau 40-an. Bijak pandai pernah berkata: “Kelemahan utama manusia bukanlah kerana ia tidak mendapat atau tidak memperoleh apa yang belum dapat dipunyainya tetapi adalah kerana kegagalannya menggunakan apa yang dipunyainya.”

Kadangkala, kebaikan pada diri kita ditabir oleh pemikiran yang negatif terhadap diri. Apa yang penting adalah tanggapan kita terhadap diri sendiri.“Langkah pertama untuk menuju kecemerlangan adalah dengan mempunyai sikap yang betul terhadap diri sendiri.” Dunia akan terbuka apabila kita melihat dari perspektif yang positif.

Saya bawakan satu cerita bagi menjelaskan keajaiban berfikiran positif. Ada sebiji gelas yang diisi air oren hingga separuh gelas. Dua orang lelaki datang dan ternampak gelas tersebut. Lelaki pertama yang melihat gelas berisi air oren tersebut berfikir, “Ala… dah separuh habis air oren yang sedap tu! Kalaulah aku sampai cepat sedikit mungkin aku dapat minum lebih banyak.” Lelaki kedua yang melihat gelas berisi air oren tersebut pula berfikir, “Alhamdulillah, nasib baik ada lagi separuh air oren tu. Kalau tidak, tak merasalah aku air yang sedap tu!” Anda faham maksud saya?

Jika kita renung-renungkan, semua yang ada pada diri kita adalah kurnia Tuhan yang tidak lain untuk kebaikan diri dan alam semesta. Orang yang bijaksana bukan hanya dapat membezakan antara yang baik dan yang buruk, malah dapat mengenalpasti kebaikan antara dua keburukan. Kadangkala kita dapat mengenalpasti kebaikan dalam keburukan diri kita.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: