April 2, 2008

Kurang Keyakinan Diri di Kalangan Remaja

Posted in Penawar Hati pada 8:56 am oleh abulutfi

Salam,

Saya terima satu emel dari seseorang yang akan saya panggil sebagai ‘R’. ‘R’ mempunyai masalah keyakinan diri yang serius sehingga menjejaskan kehidupan sehariannya. Daripada emel beliau, saya dapati terdapat 3 masalah yang diutarakan dan ketiga-tiganya berangkai. Masalah pertama sebagaimana yang saya katakan tadi iaitu kurang keyakinan diri. Masalah kedua ialah masalah untuk berkomunikasi dengan orang lain. Yang ketiga pula adalah tidak ada tempat untuk mengadu. Mungkinkah anda juga mempunyai masalah yang sama seperti ‘R’?

Dalam kajian saya, mana-mana pakar motivasi pun mungkin setuju bahawa perubahan sikap dan tingkah laku seseorang bermula dari diri sendiri. ‘For things to change, you must change first’. Allah s.w.t. berfirman dalam Al-Quran bahawa nasib manusia tidak akan berubah melainkan dia merubah ‘apa yang ada dalam dirinya’ terlebih dahulu. Apa yang dimaksudkan dengan apa yang ada dalam diri? Mudahnya begini, setiap manusia dikurniakan perwatakan yang khusus yang menjadi identiti diri. Apabila perwatakan yang telah tertanam dalam diri ini bergabung dengan pengalaman semasa proses membesar, ia akan menjadi tingkah laku yang akan tertonjol apabila dalam sesuatu situasi tertentu.

Namun, setiap manusia boleh berubah. Perubahan yang saya maksudkan tidak sama pada semua orang. Ada sesetengah jenis orang perlu melalui kaedah A dan sesetangah yang lain menggunakan kaedah B untuk berubah. Pokoknya setiap manusia dikurniakan pilihan oleh Allah s.w.t. untuk merubah tingkah laku. Maksudnya anda boleh merubah dari seorang yang tiada keyaian kepada seorang yang berkeyakinan diri tinggi. Jangan bimbang!

Berbalik kepada masalah ‘R’. Oleh kerana masalah ‘R’ berangkai, maka saya akan berikan cara yang pada pendapat saya boleh dijadikan ‘stepping stones’ menyelesaikan ketiga-tiga masalah tesebut. Pertamanya, ‘R” perlu mengenal siapa dirinya yang sebenar. Senaraikan kekuatan dan kelemahan diri dalam sekeping kertas Tidak kiralah berapa banyak pun kelebihan atau kekurangan. Anda perlu mencarinya. Saya juga telah menempuh masalah yang sama seperti ‘R’ semasa menjalani usia remaja saya. Namun, saya bertekad untuk mencari dan membina kelebihan diri saya. Apabila saya tahu bahawa saya mempunyai kelebihan-kelebihan tertentu, jati diri saya telah bertambah.

Selain itu, untuk ‘R’ memahami kedudukan dirinya, ‘R’ perlu belajar mengenal pencipta-Nya juga. Maksud saya mudah, belajar mengenal Allah, sifat-sifatnya dan mengapa Dia menciptakan insan bernama ‘R’. Allah tidak menciptakan sesuatu yang sia-sia melainkan ada matlamat dan fungsinya.  Maka, apakah fungsi anda di dunia wahai ‘R’? Saya percaya anda dicipta bukan untuk menjadi seorang yang pendiam dan kurang keyakinan diri semata-mata. Percayalah, saya pernah melalui apa yang anda lalui kerana saya pernah menjadi remaja.

Cuba juga membuat ujian-ujian personaliti. Ia akan banyak membantu anda memahami siapa diri anda sebenarnya dan dengan yang demikian, anda akan tahu tempat anda di dalam masyarakat.  Dari mengenal diri dan Allah, saya yakin anda akan terus meneroka dan mendapat keyakinan diri sedikit demi sedikit. Anda akan belajar cara-cara berkomunikasi dan akhirnya anda akan dapat teman-teman yang boleh bertukar-tukar cerita dengan anda. Selamat mencuba!

6 Komen »

  1. siti said,

    bagaimanakah jika seseorang itu hanya dapat mengenali dirinya tentang keburukan sahaja dan tidak mengetahui apakah kelebihan yang ada dalam dirinya sendiri?

  2. Shafiz said,

    Bagaimana kalau, seseorang itu tidak bersifat pendiam atau kurang keyakinan diri.Malah ia bersifat lebih aktif dan suka berkawan, tetapi apabila dia pergi ke suatu tempat kerja yang baru, kebanyakan staff di situ sukar utk menerima dia.. dan sukar utk buat kawan
    kenapa perkara ini berlaku??? bagaimana nak selesaikan?

  3. nishah said,

    masalh saya pon sama seperti R juga..tapi…masalh..yg kerap mengganngu fikiran saya..saya tak tahu nak buat keputusan yg betul utk dri saya..saya tak tahu sama ada keputusan yg saya wat ni betul atau tidak…ini melibatkan masa depan…sebenarnya..pointer saya rendah..tapi..hati saya mengatakan saya perlu teruskan dengn kos akaun ni…tapi…ramai kawn2 apbila tahu pointer saya rendah semuanya macm tak menyokong keputusan saya untuk teruskan kos ni……saya pun pening..memikirkan…kdgkala betul jugak apa yg diperkatakan mereka…tapi..kalau kita usaha tak mustahil berjaya…saya masih was2 ngn keputusan..ni…sekarg ni saya tahun 2 ..saya tak nak berpatah balik..boleh beri pendapat???

    • abulutfi said,

      Salam,

      Dalam membuat keputusan sepenting ini, anda boleh merujuk kepada penasihat akademik (pensyarah) atau kaunselor kerana banyak faktor yang perlu diambil kira jika mahu bertukar kursus. Mereka biasa dengan situasi begini dan tentu dapat berikan nasihat yang lebih tepat. Dari pengalaman saya di universiti sendiri, seorang teman pernah bertukar kursus pada tahun 2 dan akhirnya fakulti baru yang disertainya membolehkannya mendapat cemerlang dalam akademiknya. Ini kerana setelah lama berada di universiti, beliau mendapati di mana kekuatan dan kelemahan sebenar beliau. Wallahu a’lam.

  4. zue said,

    sy jgak mngalami masalah yg sma dgn ‘R’..mmg sy ada trfikir mgkin sb arh tujuan hidup sy kurg jelas yg mnyebabkn sy begitu..dn yg pnting kerna sy belum kenal Pencipta sy dgn sebenar2nya..=(


Tinggalkan Jawapan

